fredag 3 juni 2011

Collieträff!

Igår var jag och hundarna på Collieträff i Lerum!

Klicker är ju pappa till 4 valpar som föddes i december 2009. Det blev 1 tik och 3 hanar. Efter kontakt med en av valpköparna, Monica i Lerum, så blev vi inbjudna på en Collieträff, som gick av stapeln igår. Hon hade letat reda på alla hanhundsägarna och tyckte vi skulle ha en träff och det var ju alla gladeligen med på.

Vi hade tur med vädret och omgivningarna var som gjorda för hundpromenader. Det var ett härligt gäng Collie-entusiaster som träffades vid 13-tiden hemma hos Monica, som har bloggen Dream Meadow´s och som äger “Atlas”.



Till vänster på bilden är Lassi med matte Lilian, som åkt ända från Kumla.
Mina hundar, Klicker och Rollie.
Monica sitter med Atlas och Maria som står med sin King och som har åkt från Falköping.
Maria har hemsidan Sörby Mjölk och Rössberga stuteri och Lilian har bloggarna Dream Meadow´s Spring Fever och Stick och Knyppla.

En gruppbild som jag tog på hundarna. Men det är sannerligen inte lätt att få alla att sitta stilla!



Till vänster är “Lassi” (Dream Meadow´s Spring Fever) och han har samma mamma som Atlas och King men från en tidigare kull. Han är dessutom släkt med Rollie och Klicker.
Klicker och Rollie känner Du ju till sen tidigare.
”Atlas” (Dream Meadow´s Peatreek), son till Klicker.
”King” (Dream Meadow´s King Af Knight), son till Klicker.

Klicker har ju en son till som heter “Keio” (Dream Meadow´s Prince Xander), men tyvärr fick dom förhinder och kunde inte komma.

När vi hade hälsat på varandra, så tog vi en promenad till ett område där det fanns möjlighet att sitta och inta vårat fika och snacka hund. Jag hade en liten demonstration i klickerträning, naturligtvis, och både Rollie och Klicker fick visa lite av sina färdigheter. Alla visste ju vad klickerträning är och Monica berättade stolt att Atlas kunde tända och släcka lyset på kommando. Kul!



Maria med sin dotter Matilda och Lilians man, som jag tyvärr inte kommer ihåg namnet på. King och Desmond, Marias och Matildas andra hund, ligger och vilar sig bakom.



Monica med Atlas och Lilian med Lassi, som inte ville vara med på bild, utan vänder baken till.

När vi sen kom tillbaka till Monicas hus, visade Lilian ett nystan garn som var spunnet av hår från Lassi. Det såg väldigt fint ut och var mycket mjukt. Så nu är det bara att börja samla hundhår! Det ska väl inte ta så lång tid, med två hårbollar?
Utanför Uddevalla finns det ju en dam som spinner från bl.a. hundull, Spinn dotter min.

Det var en härlig och rolig dag och vi bestämde att vi skulle träffas fler gånger!

Tack Monica för att Du ordnade detta och Tack till Er alla för en trevlig och rolig dag!

Önskar Er en fin helg!




3 kommentarer:

Viola sa...

>Sikkert et hyggelig hundetreff, dessuten - nydelige hunder! :)

paula i pörtet sa...

>Det lät trevligt, har man ett gemensamt intresse så flyger ju tiden iväg! Jag har en bloggkompis som råkar bo här i kommunen, hennes blogg heter Colliekompisarna. Träffade faktiskt henne i affärn en gång, hon kände igen mig från bloggen, så vi morsade. Tror hon har fyra collisar och har i helgen varit o vallat får med dem.Hoppas du hunnit få varmt och skönt annars delar jag gärna med mig, tycker inte om när det blir för varmt och det var det idag, men, jag gjorde slag i saken och badade i sjön!Kramen

Kicki sa...

>Det är kul med rasträffar, stora som små. Tidigare åkte jag alltid på sommarens boxerläger (en vecka)och otaliga är de träningshelger som vi ordnat med boxerklubben.Men senare år har det varit magert med sånt för min del. Dessvärre skulle jag ha ordnat korning (jag kallar fortfarande MT för korning) för min senaste kull, men av orsaker som du känner till så får valpköparna ordna plats själva till sina hundar. De är ju dessutom spridda över hela Sverige.Tipset jag fick om bloggen på One.com har jag provat flera gånger, men problemen kvarstår. Jag kommer allt närmare till att byta till en annan blogg. jag ska "bara" få ändan ur vagnen.Kram